The revived masterpiece of Russia / Фотовыставка «Возрожденный шедевр России»
@kizhi
The exhibition is dedicated to the completion of the restoration of the Church of the Transfiguration of Our Savior on Kizhi Island, the largest, most complex and harmonious monument of folk wooden architecture in the world.
On June 1, 2021, the Church of the Transfiguration welcomed its first visitors for the first time since 1980, when the monument was called emergency and a supporting metal frame was installed inside. The restoration of the unique monument required the development of a special restoration technology that has no analogues in the world. The work of the Kizhi specialists was highly appreciated by international experts who annually came to the island on behalf of UNESCO to monitor the process of the masterpiece's revival.
Kizhi Pogost is the eighth wonder of the world. Its heart is the twenty–two-domed Church of the Transfiguration of Our Savior, built by anonymous carpenters in 1714 at the expense of the peasant world on a small island in Lake Onega, the second largest lake in Europe. In 1990, the Kizhi Pogost became one of the first three UNESCO sites in Russia, along with the Moscow Kremlin and the historical center of St. Petersburg.
The exhibition presents the monument in its original form, as seen by its architects and parishioners more than three hundred years ago. You have a chance to see the Transfiguration Church from inside and outside, from a distance and at its foot, on a sunny day and under the mysterious moonlight, in winter and summer, from the water and from the land, in majestic solitude and surrounded by people – restorers, specialists of ethnic performances, clergy, pilgrims, artists, locals and tourists.
All this cannot be seen even within a few trips to Kizhi Island. We would like to invite you to admire the revived legend of Russian wooden architecture!
“At some point I felt a cool shadow that took me in. I raise my eyes and freeze in amazement and admiration at the mysterious presence that covered the sky and seemed to be falling on me. Kizhi is a wonder that can awaken faith, first of all, in the powerful possibilities of human creativity, when a creator is in the thrall of inspiration. I think that such a shattering and deep meeting is a very rare thing in the world. I think that God having descended to the earth would lean His back against the walls of the Kizhi cathedral… Steam rises from the water, which is absorbed by the sunset sun. Tarkovsky was right. In Italy, he suffered from the fact that palaces, mountains, and Italian nature were grouped "around his nose," he missed the view of endless spaces, and that's why he longed for Russia." (Tonino Guerra, screenwriter, artist, writer).
The author of the photo is the photographer of the "Kizhi" museum Igor Georgievsky.
Фотовыставка известного карельского фотографа Игоря Георгиевского посвящена окончанию реставрации церкви Преображения Господня на острове Кижи – самого большого, сложного и гармоничного традиционного деревянного сооружения в мире.
1 июня 2021 года Преображенская церковь Кижского погоста приняла первых посетителей впервые с 1980 года, когда памятник был призван аварийным и внутри был установлен поддерживающий металлический каркас. Реставрация уникального памятника потребовала разработки специальной технологии реставрации, не имеющей аналогов в мире. Работа кижских специалистов получила высочайшие оценки международных экспертов, ежегодно приезжавших на остров от имени ЮНЕСКО для контроля над процессом возрождения шедевра.
Кижский погост – восьмое чудо света. Его сердце – двадцатидвухглавая церковь Преображения Господня, построенная безымянными плотниками в 1714 году на средства крестьянского мира на маленьком острове в Онежском озере, втором по величине озере Европы. В 1990 году Кижский погост стал одним из трех первых объектов ЮНЕСКО в России, наряду с Московским Кремлем и историческим центром Санкт-Петербурга.
Работы Игоря Георгиевского представляют памятник в изначальном виде – таким, каким видели его зодчие и прихожане больше трехсот лет назад. Преображенская церковь предстанет перед вами изнутри и снаружи, издалека и вблизи, солнечным днем и при таинственном лунном свете, зимой и летом, с воды и с суши, в величавом одиночестве и в окружении людей – реставраторов, сотрудников «Ожившей экспозиции» музея, священнослужителей, паломников, художников, местных жителей и туристов.
Все это нельзя увидеть даже за несколько поездок на Кижи. Приглашаем вас полюбоваться возрожденной легендой русского деревянного зодчества!
«В какой-то момент я почувствовал свежесть тени, которая меня поглотила. — писал известный сценарист, художник и писатель Тонино Гуэрра. — Я поднимаю глаза и застываю в изумлении и восхищении от загадочного присутствия, которое застилало небо и, казалось, падало на меня. Кижи – это чудо, которое готово пробудить в тебе веру, прежде всего, в мощные возможности творчества человека, когда он в плену вдохновения. Думаю, что очень редко может произойти в мире такая разрушительная и глубокая встреча. Думаю, что Господь, сойдя на землю, прислонился бы спиной к стенам собора Кижей»… От воды поднимается пар, который впитывается солнцем заката. Тарковский был прав. В Италии он страдал от того, что дворцы, горы, итальянская природа группировались «вокруг носа», ему недоставало вида бесконечных пространств, и именно поэтому он тосковал по России».
Пресс-служба | |
---|---|
e-mail: | press@kizhi.karelia.ru |